Sivut

lauantai 2. huhtikuuta 2016

Proteiinirikas vadelmarahkapiirakka (gluteeniton)



Mun blogini päivittyy hassussa järjestyksessä. Eilen tein tätä ihanaa vadelmapiirakkaa, ja tämän ohje päätyi tänne jo nyt, vaikka mulla on vieläkin mm.pääsiäisen kakku- ja pashaohje tänne laittamatta.

Mutta toisaalta ehkä joku muukin kuin minä kaipaa edes pienen hitusen astetta kevyempää herkuttelua näin pääsiäisen jälkeen?

Tämä yksinkertainen piiras on siis hyvinkin proteiinipitoinen, eikä sisällä muuta rasvaa kuin mitä kananmunankeltuaisissa on. Minä tein piiraasta myös sokerittoman käyttämällä makeutusainetta, mutta toki halutessaan voi makeuttaa esim.sokerilla tai miksei vaikka hunajalla.




Proteiinirikas vadelmarahkapiirakka (20 cm vuoka)

Pohja
120 g kaurahiutaleita (gluteenittomia)
1 iso kananmuna
makeutusainetta
ihan liraus vettä

Täyte
250 g maitorahkaa
1 iso kananmuna
200 g pakastevadelmia
makeutusainetta

1. Laita uuni kuumenemaan 225 asteeseen.
2. Sekoita kaurahiutaleiden sekaan kananmuna. Lisää makeutusainetta ja tarvittaessa vettä.
3. Vuoraa vuoka leivinpaperilla tai vaikka foliolla kuten minä tein, koska leivinpaperi oli loppu.
4. Levitä taikina vuoan pohjalle ja laita pohja uuniin hetkeksi - noin 10 min.
5. Sekoita täytteen aineet (makeutusainetta saa laittaa ihan reilusti).
6. Ota pohja uunista ja levitä täyte pohjan päälle.
7. Paista piirakkaa uunissa kunnes pinta on saanut vähän väriä, eikä piiras näytä enää märältä - noin 25-30 min.
8. Minusta piiras on parhaimmillaan nautittuna kylmänä, joten jos maltat, anna piiraan jäähtyä, siirrä jääkaappiin ja nauti vasta sitten :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti